Med mål for øje bliver forretningsudvikling en succes

Med mål for øje bliver forretningsudvikling en succes

Forretningskulturen og processerne i en virksomhed er ofte fastlåste og kan derfor være svære at ændre. Men hvis i oplever at resultaterne udebliver i virksomheden, kan det være tid til at se lidt indad.

Få nye resultater med forretningsudvikling

Forretningsudvikling – også ofte kaldet organisationsudvikling – er et begreb, der først opstod i USA i 50’erne og 60’erne. Det var en betegnelse for de gennemgribende forandringer i virksomheder, der skal til, til forskel fra ledelsesudvikling og strukturændringer.

Forretningsudvikling dækker over de forbedringer, der sker af ledelsesform, samarbejde og kommunikationen i virksomheden. Det er så virksomhedens organisation, enhederne og ansatte kan blive bedre rustet til at klare de udfordringer, der kan komme i virksomhedens fremtid. Forretningsudviklingen sættes i gang af virksomhedens topledelse, den går i gennem alle lag af firretningen og kræver derudover ofte hjælp af konsulenter udefra.

Sådan foregår det

Forretnings- eller organisationsudvikling består af indblandinger i virksomheden. Det er en række indgreb, hvor de vigtigste personer i forretningen kan påvirke mønstre, opfattelser og processer der er i virksomheden. For at nævne et par stykker af disse indgreb kan det være: teambuilding, diagnose af problemer, feedback, uddannelse, ledelsesudvikling, coaching og ændring af strukturelle og tekniske processer. Vigtigst af alt er det rådgivning. 

Ha’ målet for øje

Det er vigtigt at huske, at ingen udvikling er succesfuld uden mål og strategier. Selvom hovedparten af organisationen ønsker ændringen, vil der ikke ske noget uden at have et overordnet mål for øje. Uden målet bliver hele udviklingen bare en tom øvelse, der kommer til at koste penge og tid.

Ændringer og udvikling sker ikke uden initiativ fra virksomhedens topledelse. Dog kræver det stadig en stor indsats i alle dele af virksomheden gennem en længere periode. Der kan derfor også være forskellige grunde til at man ønsker udvikling i virksomheden. Det vil typisk være fordi, man ikke ser resultaterne, eller fordi dele af virksomheden ikke foregår optimalt. Det kan for eksempel vise sig ved ineffektivitet og mangel på fleksibilitet i virksomheden. Det kan også være at virksomheden skal kunne løfte sig til et andet niveau for at kunne følge med konkurrenterne og møde de udfordringer virksomheden kan stå overfor.

forretnings-udvikling

Læg en konkret forretningsudvikling for dit firma

Der sker udvikling omkring hele tiden. Dette sker både i vores private liv, men også i vores arbejdsmiljø. Hvis man er en del af et større firma, vil man altså også på den måde være en del af en udvikling. Og denne udvikling kan være på samtlige planer. Der kan være tale om en udvikling for hele firmaet. Der kan være tale om en udvikling for diverse medarbejdere. Der kan også være tale om en udvikling for eksempelvis ledelsen. Som firma kan man ikke undgå at der sker en udvikling. For det er en helt naturlig del af det at være menneske. Vi interagere med hinanden hele tiden og på den måde udvikler vi os hele tiden. Og dette kan vi ikke altid styre. Men når det kommer til et firmas eller en forretnings udvikling, kan vi faktisk godt være med til, at kortlægge nogle ønskede udviklinger. For man kan nemlig lægge en konkret plan for firmaets forretningsudvikling

Tag styringen om dit firma med en plan for forretningsudvikling

Når man som firma vælger, at lægge en plan for en forretningsudvikling, er man med til at kortlægge nogle håb. Og disse håb indebærer hvad man som firma eller forretning håber, at nå hen til. Det er altså igennem udviklingen af firmaet eller forretningen når hen til disse mål. Og disse mål kan være små eller store. En god idé er, at starte med at lægge sig nogle små delmål. Og når man har nået dem, kan man få videre til nogle større mål. Og på den måde når man som firma langsomt i hus med sin forretningsudvikling. Det er altså en måde, at gøre det meget klart og tydeligt, hvad man som firma forsøger at nå hen til. Når man lægger en forretningsudvikling er det klar tale og klar kommunikation. Og dette plejer altid, at være en stor og vigtigt del af et samarbejde. Uanset om man er et lille eller stort firma.

Forretningsudvikling handler om mere end økonomi

Det er moderne at hale helhed og struktur i virksomheder. Det er dog ikke alle virksomheder og leder, der egentlig ved hvorfor. Årsagen er, at man gennem mange år har fundet ud af, at skal man lede en sund virksomhed, så skal der mere til end en økonomisk smart plan. En forretningsudvikling kræver, at du tænker hele virksomheden ind. Du kan ikke sætte strategiske mål for virksomheden uden også at have tænkt resten af virksomheden ind i planen. Medarbejderne skal være med på virksomhedens mål for at de kan blive til virkelighed. Stormer en virksomhed frem uden at have øje for medarbejderne vil virksomheden knække, fordi målet bliver for virkelighedsfjert for medarbejderne.

En sund forretningsudvikling kan dog godt starte i ledelsen og økonomiafdelingen skal også være med på idéen. Det er dog vigtigt, at man herefter får medarbejderne med. De skal føle, at forretningsudviklingen også er vigtigt for dem og ikke bare betyder, at de skal løbe hurtigere. Særligt stramningerne og optimeringer som en del af en forretningsudvikling kan være hård for medarbejdere. Hvis en forretningsudvikling indebærer dette er det vigtigt også at tilføre virksomheden nogle ressourcer. Ellers risikerer man, at ikke bare medarbejdere, men også ledere går ned med stress. Krav og ressourcer skal følges ad.

Få en sund forretningsudvikling med hjælp ude fra

En sund forretningsudvikling er en dynamisk forretningsudvikling, der hele tiden bearbejdes og er i fokus. Du kan ikke blot bruge et par dage på nye mål for din virksomhed, skrive det ind i en forretningsudvikling og så sætte dig ned og vente på, at pengene strømmer ind. En forretningsudvikling er en kontinuerlig ting. Du kan få hjælp til at faciliteter en sund forretningsudvikling med folk ude fra. Det kan være i form af lederuddannelse eller kurser.

forretning

Forretningsudvikling – en fest at føre forretning

Ja, det er vigtigt, at man husker at passe godt på sin forretning. Men hvordan gør man så det? Jo, det gør man i hvert fald ikke ved at holde sig til, hvordan ting altid har været, eller hvad man føler sig tryg ved, fordi man ved, hvad og hvordan det er. Det er okay at have nogle rammer, der er faste og skaber en sikkerhed. Men det er derudover rigtig vigtigt at huske på ordet forretningsudvikling.

Forretningsudvikling er vigtigt, fordi det er det, der holder din virksomhed i gang. Uden udvikling går ting i stå. Det er blot vigtigt at vide, hvordan man skaber en god udvikling, så det ikke ender med at gå den gale vej.

Sørg for en god udvikling

Så hvordan sikrer man så en god udvikling? Jo, det er sådan, at det er en rigtig god ide at have en konkret strategi, som giver rammerne for, hvor forretningen skal hen ad. Det er svært at udvikle, hvis man ikke har en forretningsstrategi. For hvad skal man så udvikle på?

Hvis du gerne vil sikre, at din virksomhed når de mål, du har for den, så er det vigtigt, du peger i den retning, som virksomheden skal. Den kommer ikke derhen af sig selv.

Med en god strategi er du godt på vej mod en stabil forretning.

Kursus i forretningsudvikling

Hvis du er i tvivl om, hvad dit næste træk skal være. Eller hvis du er gået helt i stå, så er der heldigvis masser af hjælp at hente. Der findes gode, forskellige kurser i, hvordan man udvikler forskellige aspekter af sin forretning – og dermed forretningen som helhed.

Hvis du føler dig garvet, eller hvis du føler dig helt på bar bund, så er der plads til dig på et forretningsudviklingskursus.

Share

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *